tiistai 7. tammikuuta 2014

Ja maan päällä niin kuin kaikkialla muuallakin

Jostain syystä kaikki ihmeet tuntuvat olevan samanlaisia.

Tämä huomio tuli mieleeni, kun eräs fundamentalisti intoili rukousparantumisilla. Hän kysyi että "missä muualla muka tapahtuu tälläisiä?" Kysymys oli varmasti tarkoitettu enemmän retoriseksi kysymykseksi, joka oli ikään kuin haaste uskonnottomalle. "In your face" -asenteella.

Mutta koska minä olen minä, tämänlaisten haasteiden asettaminen ei kannata. Sillä minun maailmassani retorinen kysymys on vain kysymys jonka esittäjällä on asennevamma. Retorinen kysymys esittää että jokin asia on itsestäänselvyys, ja tämä ehdottomuus tekee siitä kätevän kikan peittää ns. horse laugh -argumenttivirhe muotoilemalla se kysymyksen muotoon.

Ihmeparanemiskertomus on kieltämättä tarinan muotona jotain joka kuvastaa kristillistä fundamentalismia vahvasti. Mutta tosiasiassa ihmeparantumiskertomukset ovat läpitunkeneet yhteiskuntamme. Usein paranemista ei vain kutsuta ihmeenomaiseksi. Tämä ero on mekaniikkaa eikä tapahtumankuvausta koskeva taso. Ja se tekee ihmeparanemiskertomuksesta ihan samanlaisen kuin näistä muistakin tarinoista. Ainoastaan muotoilu yrittää tehdä niistä muuta.

Mitä nimittäin tapahtuu aina kun tapaa ihmisen joka uskoo mihin tahansa vaihtoehtohoitoon tai ihmedieettiin? Hän kertoo anekdootin jossa esiintyy vian paraneminen. Ja aivan kuten fundamentalistien ihmeparanemiskertomuksissakin, vaihtoehtolääketieteen kannattajien tarinat ovat usein, mutta eivät aina, kerrottu omakohtaisina kokemuksina. Ja niitä kuvastaa post hoc ergo propter hoc -argumenttivirhe ; Tarinat eivät ymmärrä mikä ero on yksittäistapauksilla ja korrelaatioilla. ; Korrelaatio pitää sisällään tilastollisuutta muutenkin kuin olemalla valikoidun ison kasan yksittäistapauksia. Vaihtoehtohoidoissa kuten fundamentalismissakin luotetaan yksittäistarinoihin ja kritiikinkin alla käännytään cherry pickingiin, jossa iso kasa yksittäistapauksia nähdään samaksi kuin suurempi syy-yhteys.

Usein selityksessä vedotaan placeboon. Kristitylle se kertoo uskon voimasta. New Age -ihmiselle vaikkapa siitä että tietoisuus on värähtelytaso joka antroposammakollisesti interaktioi ja interventioi kvanttitasolla energiatasojen kanssa. ; Monissa vaihtoehdoissa selitysmalli on "maallisempi", mutta idea on aina sama. Paraneminen tukee ajatusta että tätä ennen tehdyllä teolla on ollut vaikutus. Ja siksi käärmeöljy on yhtä tyhmä vedottava kuin rukousparannus, vaikka se onkin "ateistisempi" eikä "vetoa naurettaviin yliluonnollisiin olentoihin". Tiedän että tämä pahastuttaa monia ihmedieettejen ystäviä ja elämäntapahörhöilijöitä joiden mielestä heidän ruokailufiksaationsa ei ole mitään samanlaista kuin uskonto. Ne ovat analogisia siinä mielessä että ne molemmat viittaa toimimattomaan yhteyteen puutteellisella evidenssillä. Ja karkeasti sanoen ei se imaginäärinen korrelaatio ainakaan "tämänpuoleista" ole ja kuuluu kuvittelujen maailmaan, samaan fantasiasoppaan missä Jumalakin on. ; Toki elämäntapahörhöily ei ole useinkaan uskontoa sanan "uskonto" missään relevantissa mielessä. Ideologioita ja elämäntapoja ne kuitenkin ovat. Kysymys ei ole "tieteen todistamasta" "mullistavasta superterveyden seuraavasta tasosta" ja "uudesta standardista terveydessä".

Kognitiotieteen tulosten kautta tiedän, että ilmiö ei suurimmaksi osaksi johdu placebovaikutuksesta vaan vahvistusharhasta. ; Toisin sanoen rukousilloissa ja homeopaatin avustuksella ei parannuta oleellisesti useammin kuin ilman mitään hoitoa. ; Sen sijaan kun ennakkonäkemys on tietty, ihminen huomaa ne tapaukset jotka sopivat hänen omaan maailmankuvaansa. Ihmeparantunut näkyy. Se, jonka puolesta rukoiltiin ei näy. Samoissa tarinoissa, joissa kerrotaan onnistuneista rukouksista ei luetella kaikkia niitä jotka ovat samassa tilanteessa saaneet rukouksen jostain muusta ja jotka eivät ole toteutuneet. 

Vahvistusharha tekee isot työt ja placebo on tämän vaikutuksen rinnalla mitätöntä pikkurihkamaa. (Kaikki paranemiset ovat kokonaisuus. Ja kokonaisuus on osiensa summa. Ja placebo on yksi osa. Se ei kuitenkaan tarkoita että placebo olisi kokonaisuus, tai edes erityisen suuri osa kokonaisuudesta.)

Siksi kun kuulen ihmeparanemisen, olipa kysymys käärmeöljystä, homeopatiasta tai kättenpäällepanemisparannuksesta, tiedän että asialla tuskin on väliä sillä tuo on juuri se juttu jota tapahtuu ihan kaikkialla, ja tiedetysti ilman sen kummempia syitä tai perusteita.

Ei kommentteja: