keskiviikko 26. syyskuuta 2012

Tytöt, pojat ja nörttääminen

Harrastan asioita joita on totuttu pitämään äärimmäisen nörttimäisenä. Myös minua on totuttu pitämään äärimmäisen nörttimäisenä. Olen jopa itse tottunut pitämään itseäni nörttimäisenä. Ja olen ollut nörtti ennen kuin nörttistatuksesta tuli millään lailla cool. Se on piiri jossa suurin osa on miehiä, mutta en ole ajatellut sitä sukupuolisuuden kautta. Se on piiri jonka parissa näkyy enimmäkseen valkoihoista porukkaa, mutta en ole ajatellut sitä rotukysymyksenäkään. Yleisyys ei ole minulle ollut sama kuin normi. Enkä ole ymmärtänyt miksi sen pitäisikään.
1: Ja myös naiseni on nörtti ; aktiivinen pelaaja ja ammattilainen sekä (ammattilukion kautta hankittu) tietokoneenkokoajana että (yliopistosta hankittu) tietojenkäsittelytieteilijä joka on lisäksi perehtynyt (psykologian nörttikulma) käytettävyyteen ja muihin nörttimäisiin aloihin. Hän on enemmän nörtti kuin itse olen. (Ja tämä ei ole vähän se, ainakaan monista.)
2: Lisäksi tunnen esimerkiksi varsin hmm. erotisoivaa ja avonaista pukeutumista harjoittavan lesboparin jonka molemmat ovat mielestäni nörttejä. Ja jotka ovat mielenkiintoisia koska osallistuvat kanssani heteronormatiivisten vitsien laukomiseen, koska tämä naureskelu meillä on stereotypian purkamista ei sen rakentamista.

"Nörttitytöt" -blogi on sitten paikka jossa naiset jotka identifioituvat nörteiksi suhtautuvat asiaan feminismin ja naiskysymyksen kautta. Tämä on perusasetelmaltaan hieman omituinen. Se on hieman kuin roolipelien laittaminen maailmankuvasodassa "jommalle kummalle puolelle" ; Näitä argumentteja on liikkeellä jonkin verran. Mutta en ymmärrä miten niille voi antaa mitään kunnioitusta.
1: Lähtökohtani on, että koska luokittelumenetelmä on irrelevantti, se turhentaa sen kautta tehdyn näkökulman. ; Esimerkiksi ihmisiä voidaan luokitella vaikka hiustenvärin pohjalta vaikka brunetteihin ja blondeihin, se ei kuitenkaan ole merkityksellistä vaikkapa kaupan kassoja luokitellessa. (Paitsi jos elää jossain urpossa kliseisessä puujalkavitsissä, tietysti. Silloin se on relevantti. Jos koet eläväsi tässä vitsissä, pysy kaukana minusta. Kiitos) Se, että asia voidaan mitata ei tarkoita että mittaamisella on väliä.
2: Toisaalta näkökulman tekeminen luo konventioita ja vahvistaa niitä. Nörttifeminismi korostaa että kyseessä voisi olla relevantisti sukupuolikysymys. Asiasta aletaan puhumaan tämän jälkeen sukupuolen kautta ja tätä pidetään relevanttina kulmana. Enemmänkin pitäisi iskeä turpaan ja kritisoida niitä jotka näkevät asian sukupuolisena in first place. Eli mieskulmaan ei vastattaisi naiskulmalla vaan sukupuolineutraaliudella. Ja jokaiselle joka lähestyisi asiaa muuta kautta naurettaisiin päin naamaa. Ja luokiteltaisiin sitten ihmisiä vaikkapa heidän juomansa limsan kautta.

Kuitenkin on pakko myöntää että näkökulmalle on tarvetta. Sillä maailma on melko ikävä paikka. Tämän hetken tuore artikkeli siitä miten pelipiireissä naisia kohdellaan todella halvasti on tärkeä. Oma puolisoni on esimerkiksi ahkera pelaaja, mutta hän valehtelee poikkeuksetta sukupuolensa mieheksi. Syynä on se, että pelaajien tapa kohdella naisia on todella julma. "Tissien näyttämispyynnöt" ja pelaamisen miehien alueeksi korostavat puheet ovat normi eivät poikkeus. Pelimaailman kielenkäytön konventiot ovat niin sovinistisia että sukupuolineutraalista avioliitosta slaagin saava islamistinen imaami voisi järkyttyä tästä epätasa -arvon määrästä. Pelaamisessa ainut lieventävä asianhaara on se, että se on vain puhetta; Peleissä ei yleensä tiedetä toisen asuinpaikkaa tai henkilöllisyyttä eli sitä ei voida pitää relevanttina uhkailuna. Tämä kuitenkin tuntuu usein olevan enemmänkin oikeutus ja kenties jopa se varsinainen syy toimia pellesti. Toisin sanoen pelaajapojat ovat "virtuaalisen" maailman harhan kourissa. He kuvittelevat että netti ei ole totta, että toisessa päässä ei ikään kuin olisi oikea ihminen.
1: Itse tietysti pelaan aina naisia, silloin harvoin kun siis pelaan. Teen sitä koska minulla on loputon toleranssi. Ja lisäksi naisena flirttaillessa peleissä saa tehdä virheitä. Ja usein naisena saa toisilta houkuteltua lahjoja, jolloin hahmo hyötyy eipelistä johtuvin syin ja näin saa leveliään kovemmat kamat. Ja mikään ei ole niin mukavaa kuin se, että sovinistinen röyhkeyksienpuhuja antaa sinulle taikaesineitä vain koska leikit hänen virtuaalista tyttöystäväänsä. Itse olen ajatellut että tämä tekee näistä heteronormatiivisista ääliöistä oikeasti jollain tavalla pikku homostelijoita. Ja se on heille aivan oikein!

"Nörttitytöissä" käsitellään toisaalla sitä miten naisen nörttiysstatus usein kiistetään. Ajatus on toki hupaisa, koska itse olen jotenkin syväohjelmoitu siihen nykyään perin vanhanaikaiseen malliin jossa nörttiysstatus on jotain johon sinut työnnetään. Eli se on leimakirvessana jonka hankkimisessa ei olisi mitään haluttavaa, pikemminkin se olisi jotain jota pitäisi välttää jos haluaa jotain statusta itselleen. Ytimeen otetaan feikkinörttityttömeemi, jossa ideana on se, että tyttö fanittaa jotain jota ihmiset stereotyyppisesti mieltävät nörtteihin, mutta joka ei kuitenkaan usein vastaa sitä mitä nörtit ovat oikeasti kiinnostuneita. Tämä sitten laitetaan laajaan skaalaan. "Brown purki turhautumaa kohdistuen nimenomaan naisiin, jotka hänen mielestään teeskentelevät nörttiyttään tai jotka nimittävät itseään nörteiksi liian löyhin perustein." Eli tässä korostuisi sukupuolisuus jonka mukaan tekonörttiys liitettäisiin erityisesti naisiin.

Määritelmää myös käsitellään varsin epäreilusti ikään kuin väkisin vääntäen sen luokkasotamalliin, sen sijaan että kysymys olisi syventymisen asteesta. Kun Brown määrittelee nörttiyden (huomattavan epäsukupuolellisesti) "Being really passionate or skillful at something is not something you can fake; it takes a lot of hard work to be a geek. Being a geek isn’t something you so much decide to do, but realize you are after the fact. People who are obsessed with something often don’t even know it until others point it out to them, they are just doing what they like without thinking about the how or why." sen tulkitaan tarkoittavan "Nörtin ei sovi pitää itsestään tai nörttiydestään meteliä (kuten Idiot Nerd Girl yllä). Oikeastaan nörtin ei ole edes sallittua huomata omaa nörttiyttään, vaan toisten tulee osoittaa nörtille, että tämä todellakin sellainen on. Nörttiys nostetaan kirjoituksessa saavutukseksi, joka pitää ansaita verellä, hiellä ja vuosien perehtymisellä. Paheksuvia katseita voi heitellä nykyiseen nörttikulttuuriin, jossa kaikki on niin kovin helppoa, ja sitä myöten epäaitoa. Samaan aikaan todelliset nörttiympyrät näyttäytyvät salaseuran kaltaisena sisäpiirinä, johon kuulumisesta on syytä olla todellakin hyshys hiljaa." Tämä nähdään elitistisenä, elitisminä joka ilmeisesti kohdistetaan erityisesti naisiin.

Kuitenkin sukupuolisuusnäkökulma menettää uskottavuutensa, koska jopa kyseisen tekstin kirjoittaja on tarkastellut skeneä sen verran runsaasti että hänelle on syntynyt näkemys jostain joka on aivan totta. "Paitsi, että moinen piirielitistisyys on melko luotaantyöntävää, se aiheuttaa huomattavia ongelmia oikeassa nörttikulttuurissa, eikä vähiten sillä, että se rajaa moisilla määritelmillä pois mm. allekirjoittaneen ja kaikki muutkin, jotka eivät ole ajaneet kirjoittajan hyväksymää nörttiajokorttia haltiakielen, tietokoneiden tai minkä tahansa nörttiharrasteen riittävillä meriiteillä." Se nimittäin paljastaa sen, että klassinen nörttiporukka on kasvanut ohjelmoinnin ja vastaavien itse luovien ja taitoa vaativien prosessien kautta. Ja tätä kautta piireissä on ihmisiä jotka arvostavat tietoa ja osaamista ja jotka kokevat että nörttiys tarkoittaa juuri sitä että hiotaan taitoja ja vaihdetaan vinkkejä asiaan liittyen toisten harrastajien kanssa. Tässä joku "MBnet -laama" tai "pelulameri" on sukupuolesta riippumatta este ja haitta. Tämä näkyy itse asiassa jopa vanhassa roguelike -pelissä "Mazm 95" jossa oma hahmo pikkuwannabenörtti. Kun tätä törmäyttää Eliteen, joka pelissä vastaa kommunikointia, "elite" vastaa aina vain että "Haistappa poika paska." Tämä kuvastaa sitä miten nörttejen sisälläkin on skismoja. Ja samalla se muistuttaa että nörttiys ja sosiaalisuus ovat itse asiassa paikoitellen varsin huonosti yhteensopivia jo mielikuvissa. Ajatus siitä että nörttiys ei olisi asian tekemistä vaan yhdessoloa on ajatuksena jotain joka kammottaa valtaosia nörteistä ja joka savustaa heidät ulos.

Taitokeskeiset nörtit eivät mene mihinkään coneihin olemaan yhdessä nörttejä jakaakseen jonkun nörtti -nimikeen. (Tarkennus en käy ollenkaan coneissa, ne ovat liian sosiaalisia ja aivan liian vähän kiinnostuneita asioista.) He menevät koska sieltä oppii kiinnostavia asioita ja pääsee tutustumaan alan uusiin virtauksiin. Teknistä ja epäsosiaalista, mutta jos sitä haluttaisiin jotain yhdessäoloa, sitä saisi paremmin vaikkapa aloittamalla bingon pelaamisen.

Blogisti näkee että tässä kyseessä olisi sosiaalinen savustus. "Tärkeintä ei näytäkään olevan siis koota nörttijoukkoja yhteen, vaan saada nimenomaan feikit, huonot ja epäkelvot yksilöt (tytöt) savustettua pihalle. Brownin ehdotus siitä, että feikkaavat nörtitytöt tulisivat kaapista ulos ja kutsuisivat itseään rehellisesti satunnaiseksi harrastajaksi muistuttaa kovin tuttua peliharrastaja - satunnainen pelaaja -jakoa, jota näen peliympyröissä tapahtuvan jatkuvasti. Oli tapaus mikä hyvänsä, Brownin kaltaiset portinvartijat ilmoittautuvat usein palvelukseen innokkaasti valmiina määrittelemään, mitä se nörtti sitten oikeastaan tarkoittaakaan. Kuten pelaaminen, myös nörttiys on todellisuudessa hyvin vapaasti määriteltävä käsite. Ja niin sitä käytetäänkin: vapaasti, kertomaan, miksei juuri jokin tietty henkilö voi olla nörtti tai miksi johonkin ihmisryhmään tulee suhtautua lähtökohtaisesti nuivasti." Kysymys on tärkeä. Se sivuaa kuitenkin teknisesti ottaen sitä, että jakoja itse asiassa tehdään. Ja jotta ylipäätään voidaan puhua nörttiydestä, se on määriteltävä jotenkin. Sosiologisesti katsoen eri liikehdinnöissä on aina määrittely. Eli jos nörttiyttä ei määritellä jotenkin, voidaan sanoa että siitä ei ole mielekästä edes puhua. Termi on sisällyksetön. Ilman määrittelyä ei kuitenkaan ole myöskään mitään kuulumista koska ei ole mitään yhteensitovaa käsitteistöä.

Itse asiassa näen että nörttiys on tärkeää sitoa nimenomaan taitoon. Sillä nykyinen tapa jossa "nörtti" -sana sopii jos pelaat tietokonepelejä edes joskus. Ja itse asiassa taitojen puute on nähdäkseni johtanut juuri siihen että nörttipiireissä on aivotonta teinix -meininkiä. Juuri sitä joka nostaa pintaan "näytä tissit" -henkeä. Nähdäseni tämänlaisilel pelulamuille ei tarvitse antaa mitään kunnioitusta. (He ovat olemassa vain sitä varten että heiltä lypsetään niin paljon aarteita kuin mitä heidän anna -nappulansa kestää ja jotta saat kokea moraalista ylemmyyttä heidän kauttaan.)

Toki ymmärrän että "nörttitytöt" -blogissa esilletulevat ajatukset ovat ajallemme tyypillisiä. Ne heijastavat yhteiskuntamme yleistä suhtautumista tietoon ja osaamiseen. Kun nörtit olivat kiinnostuneita tekniikasta ja koodauksesta, heitä pidettiin kummajaisina koska tieto ja sivistys oli "tylsää". Sitten kun tällä tiedolla voi ottaa osaa johonkin siistiin, niin kaikki tulevat keräämään rusinoita pullasta olematta silti yhtään kiinnostumatta siitä osaamispuolesta. Ja tämä on se ongelma.

Sillä jos olet kiinnostunut tästä tietopuolesta, ja kokoat piirin keskustelemaan ja kehittämään hommeleita, se vetää puoleensa ihmisiä joita asia ei kiinnosta. Tämä ei olisi ongelma jos he eivät näin tehdessään häiriköisi.  Sitä voisi hyväksyä kirjon erilaisuutta, jossa ei puututa heidän kulmaansa ja ollaan siinä omassa jutussa ; Olen valmis tekemään teoriassa isojakin myönnytyksiä. Jos nörttiys on massailmiö se tekee siitä sosiaalisesti hyväksyttävää eikä sitä pidetä hylkiönä ja epäihmisenä. Näin ollen pelurinörtit voivat tuoda katu-uskottavuutta termiin. Tämä taas ei välttämättä ole huono asia. Sitä voitaisiin puhua vaikkapa "tekniikkanörteistä", "scifinörteistä", "taitonörteistä" ja "pelinörteistä" jos haluttaisiin sitten olla tarkkoja ja eksakteja. Tässä kohden olenkin sitä mieltä että turha savustaminen on periaatteessa nuivaa ja helvetin tyhmää.

Mutta osallistumiseni aiheeseen johtuu enemmänkin siitä että nimi on tässä pikkuseikka. (Ruusukin toisen nimisenä aivan yhtä suloiselta tuoksuu. Ja samoin peluripojut.)

Mutta tosiasia on, että maailma ei toimi näin. Pelulamerit häiriköivät. Eivätkä pelkästään naisnörttejä. Sillä esimerkiksi tietotekniikassa koodaaminen on vaikeaa mutta valtaosa harrastelijapelaamisesta on pahatapaista apinointia (näytä tissit -huutelu on tästä melskaamisesta vain yksi esimerkki). Heitä ei voi käyttää edes betatestaajina. Ja kun "yhdessä oleminen" tulee mukaan kuvioihin se käytännössä tarkoittaa sitä että näiden apinoijien annetaan osallistua keskusteluun johon heillä ei ole taitoja osallistua. Kun joku tekee jotain vaikeaa, he huutavat väliin häiritseviä "näytä tissit" -laukomisia ja stereotyyppisiä mielikuvia tai harhaluuloja asioihin. Tämä "yhdessäolo" taas on juuri sitä estää sen mitä varten taitopuolesta kiinnostuneet nörtit toisiin taitopuolesta kiinnostuneihin nörtteihin ottavat yhteyttä in first place. Ja näin nämä asialliset nörtit savustetaan ja yhteistä uusionörttien ja vanhojen närttien välillä on enää nimi. (Ja mahdollisesti paha haju.) Mahdollisesti tekniikkakeskustelu voi siirtyä jopa sukupuolisuuskysymyksen vatvomiseen.

Nörttikulttuuri ei ole ainut jossa tätä tapahtuu. Itse asiassa tämä on vain jotain joka heijastaa yleistä trendiä joka maailmassa on. "Tiedon postmodernisoituminen" on monesta niin hip pop ja muodikasta että esimerkiksi jos sivistyksen määrittää tiedon, taidon ja osaamisen kautta, syyllistyy "elitismiin". Ja elitisteihin jostain syystä voidaan suhtautua lähtökohtaisen nuivasti, vaikka senkin pitäisi kaiken järjen mukaan olla luokittelevaa ja häijyä sellainen lähtökohtaisesti tietyn piirteen kautta tapahtuva lähtökohtanuivuus.

Onkin hauskaa miten nörttitytön blogaus muuttaa koko nörttipiirtä koskeva jaottelu muutetaan sukupuoliseksi. Ja sitten ei keskitytä purkamaan jännitettä vaan pyritään purkamaan jännitettä vain naisten kohdalta. Tässä nähdään kohta  "Puhuttaessa booth babeista, promotytöistä, on koko ajatus täysin vinksahtanut ja vanhanaikainen. Ainoastaan ihminen, joka ei tajua todellisesta nörttimiehestä tai nörttikulttuurista mitään voi kuvitella, että pelkän kauniin tytön vilauttaminen conissa saa aikaan yleisöryntäyksen. Paitsi, että booth babejen käyttäminen olettaa miehet tissien perässä juokseviksi ressukoiksi, se eksploittaa naisia ja karkoittaa naisnörttejä. Peacock ei kuitenkaan puhu ainoastaan promotytöistä. Hän puhuu conikävijöistä, joiden olettaa kyttäävän coneissa miehiä sillä olettamuksella, että nämä huumaantuvat saamastaan huomiosta. Ja tässä vaiheessa asiasta tulee ongelmallista. Joskus nämä naiset yrittävät Peacockin mukaan naamioitua nörteiksi laittamalla päälleen Batman-paidan tai vastaavaa geneeristä, jota eivät oikeasti fanita. Eivätkä saalistajat, kuten Peacock heitä nimittää, rajoitu tavallisiin kansalaisiin. Ajatus laajennetaan saman tien koskemaan myös esiintyvillä aloilla toimivia nörttinaisia. Peacock mainitsee feikkinörteiksi mm. Olivia Munnin ja kaikki Frag Dollsit. (Frag Dollsit, Ubisoftin naisista koostuva pelaajaryhmä on sittemmin saanut Peacockin anteeksipyynnön, kun Peacock on käsittänyt, etteivät nämä ole palkattuja malleja, vaan ihan oikeasti pelaavat). Felicia Day sen sijaan läpäisee seulan riittävällä panostuksellaan nörttikulttuurin hyväksi, hieman Brownin mainitseman ansaitsemislogiikan mukaisesti" On merkittävää että vaikka määritelmissä käsitellään sitä että ollakseen feikki on teeskenneltävä.

Kirjoittaja kokee kuitenkin että tämä on vain yleistä naisvastaisuutta ; Hän ei laita kaaviokuvaan feikkipelulamua einörtiksi, vaan mies on nörttistatuksessa kun taas nainen on siinä välissä olevassa tilassa, aina feikkiyden rajamailla. Hänestä syynä on seksuaalisuus ; "Ongelma onkin potentiaalisuudessa: siinä, että nainen voi käyttää seksikkyyttään hyväkseen (ja koska jotkut tekevät niin), jolloin on aina syytä epäillä, että tämä olisi paikalla vain esittelemässä kehoaan. Aktiivinen osallistuminen ja näkyvyys, tuo Browninkin huonona pitämä nörttitytön ominaisuus, luonnollisesti pahentaa feikkiepäilyksiä." Tämä on omituista. Sillä se on sama kuin viittaisi että erotiikan ja pornografian välillä ei olisi eroa. Tai että paneminen ja rakastelu olisivat samoja asioita. Tässä on kuitenkin ongelma ; Aitouskuvaus tarkoittaa että ollakseen feikki ei tarvitse olla seksikäs. Ja kääntäen ; Voit olla seksikäs mutta tämä ei tarkoita että olisit feikki. Siksi seksikkäät tahot voivat saada virallisen nörttistatuksen näytöillä. Eli sillä millä taitoja ja muuta vastaavaa muutoinkin mitataan.

Itse asiassa tässä kohden kirjoittaja jopa tunnustaa nörttimiesten suuttumisen oikeutuksen, vaikka hän sitten kuitenkin kieltää sen oikeuden. Hänhän korosti jo aiemmin esille panemassani lausunnossa että pornoistaminen ja heruttelu on nörttien leimaamista joksikin joka on erityisen herkkä "naisten tarjoamalle piparille". "Lehdistölle, ja kenties suurelle yleisölle, nörtit ovatkin edelleen hikisiä peikkoja, joiden pieni pää räjähtää onnesta, jos he saavat tietää, että joku nainen, vieläpä kaunis sellainen, voisi olla nörtti. Tällainen asetelma herättää jos jonkinlaisia kysymyksiä. Ei siis ihme, että miehet ovat niin vihaisia, ja juuri näille naisille." On nimittäin selvää että mielikuva rakentaa nörttimiehistä imagoa jonain joka on jollain tavalla rassukka ja epätoivoinen seksirintamalla. Tämä on sukupuolistereotypia. Ja jos siihen viittaavaa alakulttuuria on olemassa, ja tähän epäkohtaan puuttuu, tätä pidetään erityisen ongelmallisena. Jos naisasiaihminen huomaisi että miehet harjoittavat sovinistista puhetta ja hermostuisi asiasta, tätä pidettäisiin oikeutettuna. Jos joku seuraa yleistä, epätotta, leimaavaa ja herjaavaa stereotypiaa, siitä saa ja pitääkin suuttua.

Tässä on oikeastaan muistettava että se, mitä tässä pitää kuitenkin ottaa huomioon on se, että seksikkyyttä ei yksinään laiteta mittariksi. - Aivan kuten pornografiassaksi tai erotiikaksi jaotellessa on arvioitava kokonaisuutta. Usein naisesta muodustuu vastamielikuva. Eli naisten tuomaa sukupuolistereotypiaa vastaan ei taistella sukupuolineutraaliudella vaan jonkinlaisella machostatuksen ja miehekkyyden korostamisella ja naisvastaisuudella. Tämä riski on todellinen. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa että nimenomaan tämän relevanttiuden vuoksi luokittelua onkin tehtävä. On luokiteltava heruttajat eroon aidoista nörttinaisista jotta näitä ei voida yhdistää heruttajiin. Se, että ei luokitella antaa vain näille paljastelijoille luvan herjata nörttimiehiä ja levittää stereotypioita ilman että niiden levittelyyn saisi puuttua. Emme siis tässä kohden tarvitse vähemmän luokitteluja vaan päin vastoin enemmän luokitteluja ja parempia luokitteluja. Perusongelmana on se, että nörttimiehiä leimaavaa "tissityttöalakulttuuria" ei voida hyväksyä vain sillä että sen kritiikki määritellään "elitismiksi". Koska tämä antaisi sukupuoleen riippuvan erivapauden leimata toisia sukupuolen kautta. Samoin tietysti naisiin kohdistuvaa pilkkaa ei tule sietää, vaan sitä tulee päinvastoin vastustaa (~"kohdella lähtökohtaisesti nuivasti", sanoipa joku idiootti tätä sitten elitismiksi tai ei). Ei voida antaa erityisoikeuksia, ei sukupuolen tai seksikkyyden takia. (Eikä päinvastaista kautta, niiden vuoksikaan.)

Sosiologisesti tilanne on tietysti haastava koska nörttiysstatus on muodikasta vain koska sillä on laaja kulttuuri. Silloin kun nörttiys oli pelkkä tietyn alan osaamiseen ja tekemiseen kohdistunut pilkkanimike, ei tarvinnut puolustaa mitään "oikeaoppista nörttiyttä". Laaja "pelulamujen" piiri on tehnyt nörttiydestä hyväksyttävää ja jopa tavoittelemisen arvoista. Ongelmana on se, että kun näin on käynyt, on mudostunut uusi ongelma ; Tietyn alan osaamiseen ja tekemiseen kohdistuu yhä pilkkanimike jota pidetään nyt "rassukoimisen" sijasta "elitistisenä". Halveksunta onkin ainut piirre joka tekemisnörttiyttä on leimannut koko sen olemassaoloajan. Vain pelulamunörttien näkökulmasta nörttejen kohtelu on oleellisesti muuttunut. ; Toisaalta aitoja nörttejä statuskiipiminen ei kiinnosta, kunhan sillä vain saisi rauhan. Mutta ei saa. Ja se on se ongelma. Ainut tietämäni ratkaisu tähän ongelmaan olisi sukupuolistereotypioiden purkaminen. Se, että nörttiyden sovinistinen ja feministinen kulma määritetään lähtökohdiltaan epäkiinnostavaksi ja irrelevantiksi sosiaalipornoksi. (Ei sosiaalierotiikaksi, mitä tämä sitten onkaan...) Jokainen joka ei auta on joko irrelevantti tai tiellä. (Tasapuoliessti iästä ja sukupuolesta riippumatta.)

Kirjoittaja tuppaa sanomaan kaikille (~lue "iästä, seksikkyydestä ja sukupuolesta riippumatta") häiriköiville "laamoille" yhden ainoan lauseen. "Haistappa poika paska." Referenssit jätän auki, eivätkä he ansaitse tämän enempää huomiota. Kaikki tätä mutkikkaampi tai pidempi on vain este joka häiritsee sen aidosti tärkeän asian puuhaamista. Vähempi olisi ignorointia jota ihmiset ymmärtävät huonosti joka pidentää häiriötilan kestoa. Enempi taas olisi joko räyhäämistä tai kaverointia. Ylimääräistä ja väärässä kontekstissa tapahtuvaa sosiaalisuutta. Aivan kuten nörttiyden sukupuolittaminen maskuliinisilla tai feministisillä painotuksilla. Jokainen joka on tässä eri tavoin toimiva on nähtävissä esteenä ja hän ansaitsee kuulla tasan kolme sanaa. Eikä yhtään enempää. Sanomaa ei edes muokata iän tai sukupuolen mukaan.

6 kommenttia:

Elina Keränen kirjoitti...

Eli onko nörttiys mielestäsi siis pelaamista, tietotekniikkataitoja vai molempia? Kysyn siksi kun käsittelet suurimmaksi osaksi vain pelikulttuuria ja varsinainen osaaminen jää tosi vähälle.

Jos nörttiys on osaamista, sitä on helpompi verrata toisiin aloihin: jos on intohimoisen kiinnostunut jostain perinteisestä alasta, on pelkkä tavallinen älykkö, eikä sillä ole samanlaista negatiivista kaikua kuin nörttiydellä. Toisaalta jos pelaaminen on keskeinen osa nörttiyttä, niin muiden alojen osaajilla ei ehkä ole mitään vastaavaa useimpien jakamaa vapaa-ajan foorumia.

Entä ikäjakauma? Jos pelaaminen on jokin mittari, niin eikö keski-ikä ole aika nuori.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

"Eli onko nörttiys mielestäsi siis pelaamista, tietotekniikkataitoja vai molempia? Kysyn siksi kun käsittelet suurimmaksi osaksi vain pelikulttuuria ja varsinainen osaaminen jää tosi vähälle."

Aiheen takia en nähnyt tarpeelliseksi käsitellä nörttiyttä, vaan moittia yleistä "pelulamukulttuuria". Koenkin että kysymys "pelaamista vai tietotekniikkaa" on kokonaan väärä kysymys. Pelaaminen on potentiaalisesti taito. Klingonkieli ei ole tietotekniikkaa... Kysymys on siitä tekeekö siitä sellaista.

Tuon linjan jaottelun laittaminen väkisin tekstiin tekeekin varmasti isoja tulkintaongelmia. Olen kuitenkin nähdäkseni riittävän selkeästi, kontekstista voi päätellä, milloin aiheena on nörttiys "pelulamukulttuurina" ja milloin nörttiys "kunnon nörttelilynä". (Pelulamu ei _osaa_ pelata. voit olla pelaaja olematta pelulamu.)

"Jos nörttiys on osaamista, sitä on helpompi verrata toisiin aloihin: jos on intohimoisen kiinnostunut jostain perinteisestä alasta, on pelkkä tavallinen älykkö, eikä sillä ole samanlaista negatiivista kaikua kuin nörttiydellä."

En tiedä miten voisi olla enemmän väärässä. Ensinnäkin "älykköys" kohtaa toistuvasti kritiikkiä juuri elitismistä. "Norsunluutorni" - "munapää" -argumentointia tulee enemmän kuin sielu sietää. (Samaa postmodernia kuin nörttien "ei saa olla elitisti" -heitoissa.) Rinnastus on sinänsä osuva, että nörttiys on vähän liitoksissa älykköyteen. Älykköys on kuitenkin sosiaalis-pragmaattisempaa. Nähdäkseni "älykkö" on konnotaatioiltaan enemmän humanisti ja vahvemmin poliittinen.

Pelaaja väistämättä nuori? Lafuck? Mä ooon 30v. Ja monet mun kavereiden sedät on pelureita. Siis 50v peluri ei ole musta outp taio ihme.

Elina Keränen kirjoitti...

Paino oli siis sanalla "samanlaista", älykköyttä mollataan hyvin eri tavalla kuin nörttiyttä. Älykkökulttuuri on ollut kauemmin olemassa kuin nörttikulttuuri, joten totta kai siihen suhtaudutaan hyvin eri tavalla. Nörttiys eräänlaisena alakulttuurina on hyvin nuori.

"Pelaaja väistämättä nuori? Lafuck? Mä ooon 30v. Ja monet mun kavereiden sedät on pelureita. Siis 50v peluri ei ole musta outp taio ihme."

Paino sanalla "jakauma". Vanhempia pelureita voi olla (huom. 30v on nuori), mutta keski-ikä on takuulla jossain kaksvitosen huitteilla, siinä missä vaikkapa taiteenfilosofian foorumit pyörivät viisissäkymmenissä.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

"Paino sanalla "jakauma"." Turhaa essentialismia. Kun olen itse jo tekstissä määritellyt kantani, en ymmärrä että "mitä välii". "Yleisyys ei ole minulle ollut sama kuin normi. Enkä ole ymmärtänyt miksi sen pitäisikään." Etenkin kun koko "peluriteema" jota yrität edelleen esiintuoda irrelevantisoitui jo aikaisemmin. Myytin toistaminen myyttikritiikin kohdalla on "fundamentalismia".

Uskoisin että pelulamereiden ikä on jopa jossain 15v. Mutta nörttiä heistä ei saa tekemälläkään. Nörttiyden vaatima taito on jossain pyöreästi 1000 tunnin tekemisajan kohdalla, joten harvemmalla nuorella on edes ollut aikaa. Tätä voi toki paikata asenteella, eli sillä että elää aktiivista harjaantumisaikaa selkeästi kehittymismielessä. Eikä munkaan mielestä tarvitse olla elite ollakseen nörtti.

Uskon että keski -ikä on itse asiassa nousussa. (Vähän kuin ropeconissa jossa keski -ikä on varmaan lähempäänä 30 vuotta kuin mitä uskoisi kuvitella. Leimallisesti nuorten harrastus sekin, muka.) Mutta ikä keskiarvona on varmaan jossain 20 tiimoilla.

"Paino oli siis sanalla "samanlaista", älykköyttä mollataan hyvin eri tavalla kuin nörttiyttä. Älykkökulttuuri on ollut kauemmin olemassa kuin nörttikulttuuri, joten totta kai siihen suhtaudutaan hyvin eri tavalla."

En ole havainnut eroa (olen sekä skeptikko että nörtti, mielestäni solahtavat nätisti rinnakkain vaikka ei ole ihan 1:1 sama.) "Teknis-miehinen" ala on lisäksi vanhempi kuin postmoderni intellektuellismi, joka taas on se joka tässä nörttikielenkäytössä että skeptikkovastaisuudessa on vahvasti esillä. Taiteenfilosofia on humanismia.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Ja 30 vuotta on ikäloppu.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Mutta nyt tässä on kyllä ehkä menty vähän turhan raskaasti offtopicin puolelle. Ideananani kun ei ollut niinkään rajata eksaktin tarkkaa nörttiyden määritelmää, kuin enemmänkin rajata karkeimpia laamoja pois skenestä.

Pelulamujen seksistinen huutelu ja tissiprovosointi (ei samaa kuin seksikkyys) ovat molemmat lieveilmiöitä joihin on tartuttava. (Sama asia kuin kirkon sisällä meuhkaavat homoavioliittojen vastustajat. Heitä vastaan olisi käytävä. Tätä ei vaan postmodernismin henkeen tehdä.)

Olisiko sinulla näiden täsmentävien kysymysten lisäksi jotain kantaa sihen miten nörttimies voisi tarttua naisten haerjoittamaan epätasa-arvoisuuteen ilman että tästä tehdään "heistä nainen ei saa olla seksikäs/heistä seksikäs nainen ei voi olla nörtti" -diskurssia? Vai onko niin että vain naisia vastaan tehty sukupuolellinen leimaaminen on väärin? Vai että asiasta ei noin yleensä välitetä ja että olen yksin kohkaamassa siitä että MMORPG -laamojen tissihuutelut ja raiskauskommentit olisivat pahasta? (Ja jos näin on, miten selität viittaamieni artikkeleiden olemassaolon...)