lauantai 10. maaliskuuta 2012

Lajienvälistä sekaantumista

"Ja kun lapsi syntyy, se syö meitä elävältä. / Syö meitä sisältä, kunnes olemme vanhemmat."
(CMX, "Kirjeitä paratiisista")


Minulla on hyvin kaksimielinen, likainen, mieli. Siksi löydän usein kaksimielisyyksiä asioista joissa ei ole kaksimielisyyttä. Tämä tuottaa huvittuneisuutta elämään. Paitsi että joskus ei.

Tästä hyvänä esimerkkinä olkoot "Alien" -elokuvasarja. Olen vitsaillut kuinka se on realistinen siveyteen kannustava elokuva, koska siinä väkivaltaisesti vatsasta putkahtaa kuolaavia hirviöitä joka on hyvin voimakas analogia lapsiin. Kauhuelokuvissa on toki ollut pitkä historia ajatukselle jossa synnytetään hirviö. "Rosemaryn painajaisessa" ideana on saatanallisissa rituaaleissa suoritetu atum nocturnem, josta seuraa raskaus. Ja vaivojen hedelmänä on tietysti demoninen lapsi. "Omenissa" tämänlaisen lapsen kasvatus elitistisessä mökissä taas on tärkeässä roolissa. Tosin rehellisesti sanoen ajattelin että "Alienissa" ei olisi syvempää teemaa, että se olisi pelkkää kauhu-actionia jonka goreus on itsetarkoituksellista. (Tämä ei olisi välttämättä huono näkökulma, koska pinnallisia elokuvia tehdään melko paljon.)

Koin tämän vitsikkäänä huomautuksena siihen asti (eiliseen) kun luin "Alien" -elokuvan luojan lausunnon elokuvan sanoneen että elokuvan taustateema on seuraava "This is a movie about alien interspecies rape." Eli kyseessä on se, että avaruusolennot raiskaavat. Elokuva on myös täynnä intentionaalisesti laitettua fallista symboliikkaa. Esimerkiksi vatsasta ponnahtavat hirviöhahmot ovat tämänlaisia, ja niitä voidaan pitää vakavasti jonain joka on miehiselle sukuelinnölle samaa kuin vagina dentata on naisten vastaaville. Sattumaa ei ole myöskään se, että elokuvan iljettävien "facehuggereiden" muotoilu taas muistuttaa naisten sukupuolielimiä. Itsetarkoittettu muotokuvasto leimaa sanomaa.

Elokuvaa onkin (esimerkiksi antamani linkin takana) tulkittu jopa reagointina siihen että nainen ei halua lisääntyä. Ja tässä voidaan nähdä jopa sovinismia puolustava kulma ; kun emansipoitunut nainen ei halua lisääntymisjuoneen, miesten on ikään kuin otettava tätäkin roolia vastuulleen ja siksi facehuggerit "raiskaavat" elokuvassa miehiä. (Miten symbolinen/eisymbolinen tämä heittomerkki on?) Toisaalta vatsan läpi putkahtavassa falloksessa on perinteistä miesvihaa, jossa miehen sukuelin nähdään väkivaltakoneena ja penetraatio lävistämisen symbolina. ~ Näin elokuva on samanaikaisesti naisvastainen että miesvastainen samanaikaisesti ; Elokuva on näin ollen "ihmistä vastaan" kuten sen pienet happoa sylkevät olennot ja heidän suuremmat lajikumppaninsakin. Elokuva onkin itsetarkoituksellisesti makaaberi, mutta tämä ei ole sen pinnallinen sanoma vaan syvällinen sanoma.Järkyttävintä onkin se, että elokuvaa on monin paikoin koristeltu tämänlaisella kuvastolla, eikä asia ole tullut edes minun mieleeni. Ja tämä ei oikeastaan ole kovin mukava asia. On nimittäin eriasia löytää asiaankuulumattomia kaksimielisyyksiä, kuin huomata että kaksimielisyydet ovat tarkoituksellisia ja itse asiassa elokuvassa kaksimielisyyksiä on paljon ja sellaista mitä ei ole tullut edes mieleen. ; Tässä kohden on eri asia kertovatko huomiot tulkitsijasta vai tekijästä. Kun huomaa että itse on hieman perverssi joka huomaa jotain jota käsikirjoittaja ei ole syystä huomannut, on huvittavaa. Sen sijaan se, että elokuva onkin perverssimpi kuin katsoja, ja täynnä väkivaltaista sukuelinkuvastoa onkin sitten järkyttävää. Mikä tietysti sopii kauhuelokuvaan.

Tämänlaiset asiat ovat hyvin tärkeitä kun mietitään taideteosten tulkintaa. Osa edustaa sellaista kantaa että elokuvan käsikirjoittajien ja tekijöiden osuus on etääntynyt. Tällöin tulkitsija on ytimessä eikä luojalla ole enää sanomista siihen mitä sen nähdään tarkoittavan. Toisaalta on selvää että teos on aina myös käsikirjoittajansa, ohjaajansa ja näyttelijöidensä näkemys. Ja "Alienin" tapaan tilanne on joskus peräti sellainen, että kun luoja kertoo esittämänsä kulman, et enää voi olla näkemättä sitä. You just can not unthink and unsee it. Elokuva on yksinkertaisesti täynnä kikkelivitsejä jotka eivät enää naurata, ja tämä on oikeastaan koko kyseisen elokuvan idea ja tarkoitus. ~ Tämän jälkeen olo voi olla kauhistunut, mutta tämän tunnelin päässä on valoa ~ Itselle voi saada paremman mielen jos miettii miten elokuvan tematiikkaa voisi soveltaa aborttiargumentaatioon. Koko elokuva näyttää kovasti myös abortin puolustamiselta. Se antanee syitä sille minkälaisia pelkoja on ihmisellä joka haluaa abortin henkensä, terveytensä tai raiskatuksi joutumisensa puolesta.

Ei kommentteja: