tiistai 1. maaliskuuta 2011

Ja niin tuli Tietäjä Augustinukselta käsky.

Augustinus on hyvin tärkeä kristillinen filosofi, jota arvostetaan. Hänen "Tunnustukset" kertovat, että hänellä oli historia kolttosia tekevänä hedonistina. Hänellä oli myös jalkavaimo 15 vuotta. Augustuksesta tuli sittemmin katumuksen kautta professionaalinen neitsyt.

Augustinuksen käsitykset seksuaalisuudesta ovat hyvin mielenkiintoisia. Niiden pohjalta on esimerkiksi tehty pitkällinen analyysi siitä, mitä saa tehdä aviovuoteessa. (Johon suhtaudutaan sen syvällisestä teologisesta käsittelystä huolimatta huvittuneesti ateistejen parissa.)Käsittely on pitkällinen. Se perustuu siihen, että tekijän intentio, itse toiminnan rakenne ja konteksti analysoidaan. Moraalin ydintä haetaan seuraavaa kautta. Intentiossa on oltava tietynlaista rakkautta "moral evil is a deprivation of some good required by the moral law, i.e. required by the love of God and the love of neighbor as self." Tämä ei tarkoita ryhmäseksiä vaan "The love of God and neighbor requires that each and every sexual act be marital, unitive, and procreative." Tämä tietysti rajoittaa sallittuja toteuttamistapoja radikaalisti. Toiminnassa pitää huomioida elinten tarkoitusperä sen funktion sijasta "That part of the body is not meant for that. Sure, it might be physically possible and/or enjoyable, but it is not what makes the sexual act unitive."

Matkan varrella korostuu se, että luonnonvastaista on nimen omaan se, että toimii määrättyä funktiota vastaan. Tätä kautta se, että jokin toimii ei ole riittävää, vaan oikeutukseen saadaan auktoriteetin varmistus. Tässä on hyvin voimakas kontrolli. Kiellettyjä ovat "unnatural sexual acts, such as oral sex, anal sex, or manual sex.". Oraalinen, anaalinen ja manuaalinen seksi kielletään totaalisesti. Paras kohta on se, kun sanotaan että edes avioliitto ei tuo niihin parannusta "For God is even more offended by a sexual mortal sin that takes place within the Sacrament of Marriage, since this offense is not only against nature, but also against a Holy Sacrament." Eli aviovuoteessa nämä rikkeet ovat vielä pahempi asia, koska siinä ei rikota pelkästään luontoa vastaan vaan pilkataan sakramenttia.

Tästä seuraa katolisen teologian mukaan omutuinen asia ; On eettistä että ei mene naimisiin, jos harjoittaa tämänlaisia toimenpiteitä. Eiavioliitossa tehty haureus on pienempi paha kuin avioliitossa aviovuoteessa aviopuolison kanssa tehty rikos sakramenttia ja luontoa kohtaan. Jos siis joku valittaa jotain siitä että olen paatuneesti avoliitossa, muistutan kaikille, että teen näin kristillisten arvojen vuoksi.

Ei kommentteja: